Oefening 4 - Kleinere porties snoepen

Wil je gezonder eten en/of afvallen? Deze oefeningen geven je kennis over voeding èn jezelf. Ze helpen jou bij het veranderen van je eetgewoontes. Zodat je tot een blijvend eetpatroon komt, waar jij je prettiger bij voelt. Hoe dat er uiteindelijk uitziet, verschilt per persoon.


Helemaal stoppen met snoepen, daar worden de meeste mensen niet gelukkig van. En geluk levert ook een grote bijdrage aan een gezond leven. Minder snoepen, vooral het onbewuste snoepen en snaaien, zal veel van ons wel goed doen. Mijn motto is dan ook "snoep met mate en geniet mateloos".


Sinds de jaren 60 zijn niet alleen het aantal snoepmomenten maar ook de portiegroottes waarmee we snoepen enorm toegenomen. Daaraan zijn we gewend geraakt. Een van de dingen die je kunt doen om minder te snoepen, is jezelf weer laten wennen aan kleinere portiegroottes. Je servies helpt je daarbij. In deze video leg ik uit hoe dat werkt.

Begin vandaag met een kijkje in je servieskast. In welke glazen schenk jij je sappen, limonade en frisdrank? Hoe groot zijn je wijnglazen? Gebruik je nog een schoteltje voor een koekje, of staat de koektrommel op tafel? En als je chips eet? Hoe groot is het schaaltje dat je gebruikt?

Maak een selectie van kleine glaasjes, schoteltjes en bakjes. Kijk waar jij voortaan je snoep in doet. Heb je geen klein servies? Verwen jezelf met wat nieuws of tweedehands. Als cadeau, omdat je goed voor jezelf gaat zorgen. Van de centen die je overhoudt aan minder snoepen ;) 

Wil je niet alleen minder, maar ook gezonder snoepen? Probeer dan eens deze noten-vruchten balletjes, ijsjes of chocolademelk.


Mijn advies is om wekelijks een oefening te doen. Dan blijf je bewust bezig en geeft het het beste resultaat. Op mijn Facebook pagina https://www.facebook.com/myfoodstyle.voedingsadvies plaats ik een link wanneer ik een nieuwe oefening op mijn website zet. Als je deze pagina volgt, krijg je dus automatisch een herinnering.