Oefening 3 - Groente wegen

GroenteWil je gezonder eten en/of afvallen? Deze oefeningen geven je kennis over voeding èn jezelf. Ze helpen jou bij het veranderen van je eetgewoontes. Zodat je tot een blijvend eetpatroon komt, waar jij je prettiger bij voelt. Hoe dat er uiteindelijk uitziet, verschilt per persoon.

Met 250 gram groente per dag krijg je veel goede voedingsstoffen binnen en weinig calorieën. De meeste mensen denken dat zij dit eten, terwijl enkel 15% van de volwassenen in Nederland minimaal 200 gram groente per dag eet.* Het is niet altijd makkelijk om goed in te schatten hoeveel groente je eet. Hoe zit dat bij jou? Weet jij of je dagelijks minimaal 250 gram groenten eet?

Meet deze week al de groenten die je eet. Zo krijg je een goed inzicht in hoe groot je porties zijn. Bij ons thuis is bijvoorbeeld 200 gram gekookte sperziebonen een half bord. Hoe ziet jouw bord eruit als er voldoende groenten op liggen? 

Het gaat om de hoeveelheid groente die je eet. Bij het wassen, snijden en bereiden gaat er product verloren. Je meet dus de hoeveelheid groente nadat je het bereid hebt. Ook de rauwkost bij de lunch of als tussendoortje telt mee.

In dit overzicht kun je zien hoeveel groente je ongeveer uit de winkel nodig hebt, om ongeveer 250 gram bereide groente over te houden. 


In deze blog geef ik 9 tips voor meer groente.

De volgende recepten bevatten lekker veel groenten

Door wekelijks een oefening te doen blijf je bewust bezig en geeft het het beste resultaat. Op mijn Facebook pagina https://www.facebook.com/myfoodstyle.voedingsadvies plaats ik een link, wanneer ik een nieuwe oefening op mijn website zet. Als je deze pagina volgt, krijg je dus automatisch bericht hiervan.




*Bron: RIVM, Voedselconsumptiepeiling 2012-2016, 1-79 jaar.