Oefening 2 - Doelen en activiteiten opstellen

Een droom is een doel lmet een deadline Wil je gezonder eten en/of afvallen? Deze oefeningen geven je kennis over voeding èn jezelf. Ze helpen jou bij hetveranderen van je eetgewoontes. Zodat je tot een blijvend eetpatroon komt, waar jij je prettiger bij voelt. Hoe dat er uiteindelijk uitziet, verschilt per persoon.

Doelen en activiteiten opstellen

In de eerste oefening ben je je bewust geworden van wat gezonder eten jou brengt. Daarmee heb je nu zicht op jouw hoofddoelen. Hoe ga je deze bereiken? Door subdoelen en activiteiten op te stellen maak je je doelen behapbaar. 



Mijn advies is om je subdoelen te formuleren als nieuwe eetgewoontes. Vervolgens bedenk je per subdoel activiteiten waarmee je deze kunt bereiken. Nieuwe manieren worden eetgewoontes, wanneer je niet teveel tegelijk aanpast en de tijd neemt om te wennen. Kies daarom eerst maximaal 5 activiteiten, aanpassingen in je eetpatroon. Wanneer je aan een activiteit gewend bent, kies je er een nieuwe activiteit bij.

Bijvoorbeeld, je stelt als subdoel dat je gewend wilt raken aan volkoren producten. Activiteiten om dit doel te bereiken kunnen zijn om je witte rijst te vervangen door zilvervliesrijst en om te kiezen voor volkorenbrood. Of je wilt meer fruit eten. Dan wordt kan een activiteit zijn om elke dag om tien uur een portie fruit te eten of na het eten. Kies activiteiten die bij jou passen. Die je vrij makkelijk kunt realiseren en een groot effect hebben.

Wil je gewicht verliezen? Stel ook dan jezelf realistische doelen. Bij overgewicht geeft 10% gewichtsverlies al een groot verschil op je gezondheid. Wanneer je minder gaat eten, gebruikt je lichaam de energie efficiënter en  een lichter lichaam heeft minder energie nodig. Gezond afvallen doe je daarom met 500 gram tot maximaal 1 kg per week in combinatie met meer bewegen. Bij een sneller gewichtsverlies ga je eerder jojoën, wat ongezond is voor je lichaam. Voor veel mensen motiveert het om wekelijks een gezamenlijk weegmoment te hebben. Dat kan via het programma ‘Samen afvallen aan de eettafel’.

Neem een moment de tijd om na te denken welke aanpassingen je wilt maken in je eetgewoontes en hoe je dat kan doen. Kies vijf activiteiten waarmee je als eerst aan de slag gaat. Is zo’n activiteit een gewoonte geworden? Vier het en kies een nieuwe activiteit om gezonder mee te eten. Zo vind je stap voor stap een nieuw gezonder eetpatroon dat bij je past.

Wil je hulp bij het formuleren van je doelen en activiteiten? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Mijn advies is om wekelijks een oefening te doen. Dan blijf je bewust bezig en geeft het het beste resultaat. Op mijn Facebook pagina https://www.facebook.com/myfoodstyle.voedingsadvies plaats ik iedere week een link naar een oefening. Als je deze pagina volgt, krijg je dus automatisch een herinnering.