Een gezonder en duurzamer weekmenu

gezond eten met groenteSamen met de mensen die ik begeleid, stel ik regelmatig persoonlijke weekmenu’s voor gezonder en/of duurzamer op. Daarbij houden we rekening met persoonlijke smaakvoorkeuren, behoeften en levensstijl van de klant. Deze persoonlijke aanpak werkt beter dan weekmenu's uit een boek. Door dicht bij de wensen en mogelijkheden van de klant te blijven, wordt het nieuwe eetpatroon geen kwestie van volhouden meer maar van nieuwe gewoonten. 

De gezondere en/of duurzamere weekmenu's zijn gebaseerd op de wetenschappelijke consensus. De persoonlijke situaties en ervaringen zijn echter altijd leidend. In deze blog kun je lezen welke uitgangspunten en bronnen ik gebruik voor het opstellen van zo'n weekmenu. En hoe je zelf een weekmenu kunt opstellen. 

Wat is gezond?

Er zijn veel discussies over wat gezond is. Als basis voor de weekmenu's gebruik ik de Richtlijnen Goede Voeding (2015) van de Gezondheidsraad. Als opgeleid voedingswetenschapper weet ik hoe complex de relatie tussen voeding en onze fysische en mentale gezondheid is. We weten nog lang niet alles. Verbeterde onderzoeksmethodieken geven nieuwe inzichten, die soms tegenstrijdig zijn met eerdere bevindingen. Waar kun je dan van op aan als je gezonder wilt eten? Ik volg de Richtlijnen Goede Voeding omdat deze gebaseerd zijn op vele gedegen onderzoeken. Hierbij is ook naar een aantal duurzaamheidsaspecten gekeken.

Iedereen is anders

De Richtlijnen Goede Voeding geven aan wat gezond is voor de gemiddelde mens. Dat geeft richting. Maar de gemiddelde mens bestaat niet. Iedereen is anders. Het kan best zijn dat jouw lichaam aangeeft dat een voedingsstof of additief niet goed voor je is. Luister daarom goed naar je lichaam. Vermoed je dat je last hebt van een voedingsmiddel, dan kun je dit vervangen door alternatieven die soortgelijke voedingswaarden hebben. Vervang bijvoorbeeld dierlijke melk niet zomaar door plantaardige dranken. De voedingswaarden van deze producten zijn vaak heel anders. Neem waar hoe je lichaam op deze wijziging in je eetpatroon reageert. Doe dit met één voedingsstof tegelijk, anders weet je nog niet waar je lichaam moeite mee heeft.

Biologisch is duurzaam

Logo biologischKies je voor biologisch, dan zorg je ervoor dat het milieu wordt gespaard, de biodiversiteit wordt bevorderd, natuurlijke hulpbronnen in stand blijven en kringlopen bewaard. In de biologische landbouw worden kunstmest, diergeneesmiddelen en additieven die gezondheidseffecten zouden kunnen hebben zoveel mogelijk vermeden. Gezonde ecosystemen met een gezonde bodem, gewassen en dieren dragen ook bij aan onze persoonlijke gezondheid.

Minder vlees

Door niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, zorg je beter voor je eigen gezondheid en het milieu. Je zorgt voor minder zoetwater verbruik, ontbossing, CO2 uitstoot en antibiotica gebruik! Eet je één keer per week vette vis met een MSC-keurmerk, dan houd je rekening met de belasting die de visvangst op ons milieu heeft.

Seizoensgebonden en lokaal

Voor duurzame keuzes in groente en fruit kun je de Groente- en Fruitkalender van Milieu Centraal gebruiken. Ik gebruik voornamelijk groente en fruit die in die maand de laagste impact op het milieu hebben (categorie A of B). Veel van deze groente en fruit zijn ook lokaal en seizoensgebonden.

Positieve bijdragen aan anderen

Logo fairtrade Max Havelaar
Met je productkeuzes binnen je weekmenu kun je de positieve bijdrage aan dieren en mensen verder vergroten. Kies je bijvoorbeeld voor biologische dierlijke producten dan draag je direct bij aan het welzijn van dieren. Kies je voor producten met een fairtrade keurmerk van Max Havelaar of UTZ dan help je boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen. Daardoor kunnen ze leven van hun werk en investeren in een duurzame toekomst met hun gezin. 

Ontwikkel zelf je gezondere en/of duurzamere weekmenu

Wil jij ook samen een persoonlijk gezonder en/of duurzamer weekmenu ontwikkelen? Dat kan tijdens een individuele coaching sessie of de 'workshop ontwikkel zelf je weekmenu'. Kijk in de agenda wanneer ik deze workshop weer geef of nodig je collega's of vrienden uit voor een privé workshop.


ontwikkel zelf je weekmenu