9 Tips voor meer groente

Groenten in kisten
Door 250 gram bereide groente per dag te eten, krijg je veel goede voedingsstoffen binnen en minder calorieën. Veel mensen denken dat zij deze hoeveelheid eten. Maar wanneer zij hun groente wegen, komen ze erachter dat ze veel minder eten. Slechts 15 procent van de volwassenen eet dagelijks 200 gram groente*. Met deze tips eet je makkelijker meer groenten.

Groenten bevatten veel vitamines en mineralen en weinig energie. Het mes snijdt aan twee kanten. Door meer groente te eten krijg je meer waardevolle voedingsstoffen binnen. Tegelijkertijd eet je minder andere voedingsmiddelen die vaak juist veel energie bevatten. Als je wortels tussendoor eet heb je waarschijnlijk minder trek en word je minder snel verleid door koekjes.

Variëren in groente is belangrijk om de voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnen te krijgen. Door groente op meerdere momenten op de dag te eten, eet je meer groente en varieer je meer. Met deze tips kom je makkelijker aan 250 gram groente per dag.
  1. Denk vanuit groente als je je gerecht bedenkt. Bedenk in welke groente je trek hebt en verzin daar de andere ingrediënten bij.
  2. Kook altijd met minimaal twee soorten groente. Dus ook aardappels, groente, groente, vlees. Of maak curry met veel groentes, zoals deze Indiase curry.
  3. Voeg groente toe aan je aardappelpuree. Maak een knolselderij/aardappelpuree of voeg doperwtjes toe. Lekker bij zalm en geeft nog meer kleur en variatie op je bord.
  4. Bedenk welke recepten je vaak kookt en hoe je hier meer groente aan toe zou kunnen voegen. Bijvoorbeeld pannenkoek met spinazie, feta en peppadews.
  5. Eet een bakje rauwkost tussendoor, bij je lunch of avondmaaltijd.
  6. Maak 'taartjes' van je brood. Bijvoorbeeld met tomaat en komkommer op je kaas.
  7. Snij wat paprika, wortel, bleekselderij en komkommer in reepjes. Stop die in een glas met wat yoghurtdip op de bodem. Leuk en lekker tijdens borreltijd of al je later op de avond nog wat trek hebt.
  8. Maak een goed gevulde groentesoep voor bij de lunch of tussendoor. Vries gelijk wat porties in zodat je ook altijd groente klaar hebt staan voor wanneer je weinig tijd hebt om te koken. Bijvoorbeeld deze broccoli-courgette soep.
  9. Neem elke dag wat groente, zoals tomaatjes, worteltjes, radijsjes en komkommer, naar je werk. Kans is groot dat je het even tussendoor eet.

*Bron: C.T.M. van Rossum et al.(2017), Voedselconsumptie in 2012-2014 vergeleken met de Richtlijnen goede voeding 2015. RIVM Briefrapport 2017-0095.