Koekje erbij?

Koekjes
Slim koekjes kiezen
Onlangs vroeg een dame mij welke koekjes zij het beste kon eten nu zij wil afvallen. Wellicht denk je nu ‘geen koekjes!’. Toch is het voor veel mensen belangrijk om zichzelf regelmatig te verwennen met iets te snoepen. Juist ook als ze gewicht willen verliezen. Dit maakt het makkelijker om het nieuwe, gezondere eetpatroon te behouden. Bovendien is geluksgevoel ook heel belangrijk voor je gezondheid.

Hou je van gedroogd fruit en noten? Dan kun om te snoepen noten-vruchtenballetjes maken. Soms verlangen we naar koekjes, drop, chocolade of dat bolletje ijs. Dan kunnen deze vijf tips voor slim snoepen je helpen:
-       Bepaal vooraf wat en hoeveel je wilt snoepen.
-       Ga even goed zitten voor je snoepmoment. Neem de tijd om echt te proeven en ervan te genieten.
-       Neem een kleine portie.
-       Kies voor iets dat je heel lekker vind, maar ook relatief weinig calorieën bevat.
-       Ga je achteraf niet druk maken of schuldig voelen om wat je gesnoept hebt. Dat heeft geen zin.

Slimme koekjes keuzes
Wil jij graag een koekje snoepen. Kies dan voor een koekje dat je lekker vind en relatief weinig calorieën en minder dan 1 gram verzadigd vet bevat. Dit zijn bijvoorbeeld kaneelbeschuit (20 kcal), lange vinger (21 kcal), Maria kaakje (27 kcal), bitterkoekje (41 kcal) en café noir (41 kcal).

Het aantal calorieën en de hoeveelheid verzadigd vet per koekje kun je ook zelf vinden op de verpakking van de koekjes. Let op bij koekjes die per twee verpakt worden. Bij portie wordt meestal het aantal calorieën in 1 koekje weergegeven. Gemiddeld bevat een koekje 48 kcal.

Haverkoeken
Haverkoeken
Laat je niet verleiden tot koekjes met een gezond imago, zoals haver- en mueslikoeken. Zij bevatten respectievelijk 158 en 118 kcal per koek en 2 gram verzadigd vet. Je vezels en vitaminen kun je beter uit je brood en groente halen. Je koekje eet je om te genieten.


Enjoy!